GRAPHIC NOVEL

Marieke Bragt

Papieren media hebben volgens Ann Rigney als overeenkomst dat zij bij uitstek een plek vormen waar verschillende herinneringen een plaats kunnen krijgen naast elkaar. ‘[L]iterary expressiveness and narrative skills’ spelen een belangrijke rol bij het creëren van herinneringen, ofwel bij het (her)creëren van verhalen die de moeite waard zijn om te onthouden (Rigney 2004). Een bepaalde gebeurtenis leent zich echter het beste voor een bepaald soort medium, want de aard van het gekozen medium beïnvloedt voor een belangrijk deel hoe we met het medium en de aangeboden informatie omgaan. Het medium bepaalt voor een groot deel de mate en vorm van menselijke associatie en actie; kortom, ‘the medium is the message’ (Mcluhan 2001: 9). In dit deelproject onderzoek ik onder andere of de graphic novel een geschikt medium is voor het vertellen van het levensverhaal van Che Guevara en de complexe historische periode waarin hij zich bevond.

Twee recent verschenen graphic novels zullen onder de loep worden genomen; Che : A Graphic Biography (2008) door Spain Rodriguez en A Graphic Biography : Che (2009) door Sid Jacobson en Ernie Colón. Allereerst zal ik in De paradox van de graphic biography ingaan op deze paradoxale term waarbij zowel feit als fictie geclaimd wordt. Vervolgens vergelijk ik de twee novels met elkaar op inhoudelijk en formeel vlak, evenals op het niveau van de narratieve technieken. In het onderdeel dat daarop volgt, Hermediatie en ‘immediacy’ versus ‘hypermediacy’, zal ik allereerst ingaan op de verwijzingen naar andere soorten media binnen de graphic novel. Vervolgens komen de manieren waarop de graphic novels als ‘immediate’ en als ‘hypermediate’ te beschouwen zijn, aan bod. In de Conclusie blik ik terug op de verschillende karaktereigenschappen van deze twee graphic novels, en de effecten hiervan op de lezer. Ook zal ik antwoord geven op de vraag of de graphic novel naar mijn mening een geschikt medium is voor het overdragen van een belangrijk hoofdstuk uit de geschiedenis van de Cubaanse revolutie.

Ga verder naar: De paradox van de graphic biography

Een Reactie op “GRAPHIC NOVEL

  1. Pingback: Anoniem

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s