ICOON

Sanne van der Beek

Loop door een grote wereldstad en je zult hem zeker tegenkomen: Ernesto ‘Che’ Guevara. Het gezicht van de Guerrillero Heroico kijkt je tegemoet vanaf posters, als een graffititekening, vanaf een mok of petje of, het meest waarschijnlijk, vanaf een T-shirt dat gedragen wordt door mensen van alle mogelijk leeftijden en huidskleuren. Het verhaal van het portret van het icoon Che is dan ook geen verhaal over de persoon Ernesto Guevara. Het is het verhaal over de kracht van een afbeelding. Een afbeelding die zijn onderwerp ruimschoots overleeft heeft (Ehrenreich 2008). Een afbeelding die een van de meest gereproduceerde afbeeldingen uit de geschiedenis is en die ook wel de Mona Lisa van de fotografie wordt genoemd (Ziff & Lopez 2008).

Door de tijd heen is de afbeelding van Che eindeloos gemediëerd en opnieuw ingevuld met betekenissen. Ze vertelt hiermee de geschiedenis van de laatste 40 jaar populaire, visuele cultuur. De foto werd een grafische voorstelling welke vervolgens veranderde in een politiek statement. Een politiek statement dat zowel geschikt was voor kunstzinnige als commerciële doeleinden die vaak ver van Che Guevara’s oorspronkelijke idealen afstaan. De complexe lagen van culturele en sociale betekenissen die geassocieerd worden bij de vele versies en manifestaties van Guerrillero Heroico maakt de reis van een zwart/wit 35mm beeld tot consumptiegoederen die worden aangeboden op Ebay fascinerend (Ziff 2006).

Op welke manier functioneert het icoon Che binnen het herinneringsdiscours? Hoe heeft het portret Guerrillero Heroico kunnen uitgroeien tot een universeel icoon? Welke herinneringen zijn verbonden met het icoon Che? Wat is de relatie tussen het icoon en de term ‘publieke sfeer’ van Habermas? Op welke manier functioneert medialisering in de icoonwerking van Che? Wat is de plek van het icoon in het collectieve en individuele geheugen en hoe functioneert het in de huidige visuele cultuur?

Er zal een antwoord op deze vragen geformuleerd worden in de conclusie, door de geschiedenis van het icoon Che te bespreken van het portret Guerrillero Heroico tot zijn rol in onze huidige visuele cultuur. Hierbij zal eerst de icoonwerking onderzocht worden. Vervolgens wordt gekeken op wat voor wijze het icoon gehermediëerd wordt en welke plaats het inneemt in het publieke domein. Tot slot zal het icoon worden besproken in relatie tot de huidige postmoderne consumptiemaatschappij.

Ga verder naar: Van rebel tot icoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s