Mediated Memories

Het gebruik van een bepaald medium is zoals is genoemd onder het kopje Cultureel geheugen en de media, nooit willekeurig. Een medium medieert of medialiseert informatie, en vormt zijn inhoud. Dit heeft Marshall McLuhan samengevat in de woorden: ‘the medium is the message’ (Mcluhan 2001: 9). De soort representatie bepaalt voor een groot deel de beeldvorming bij de toeschouwer of lezer. Centraal op deze website staan de mediëring en hermediëring van herinneringen door de documentaire, film, graphic novel en het icoon.

Het culturele geheugen ontstaat via culturele producten (zoals media) die de herinnering aan een bepaalde gebeurtenis uit de geschiedenis in stand proberen te houden. Dit maakt dat het proces van herinneren altijd is gemedieerd (Van Dijck 2007). José van Dijck definieert mediated memories als gemedieerde activiteiten en objecten die door middel van mediatechnologieën geproduceerd en toegeëigend worden, om een gevoel van verleden, heden en toekomst in relatie tot anderen te (re)construeren (Van Dijck 2007: 21).

Hermediatie, Immediacy en Hypermediacy
Hermediatie is in de woorden van Bolter en Grusin het feit dat bestaande media gebruik maken van elkaar en elkaar beïnvloeden, wat tot een constante kruisbestuiving van representaties leidt (Bolter & Grusin 1999). McLuhan stelt dan ook: ‘ieder medium is de inhoud van een ander medium’ (McLuhan 2001: 14). Hermediatie kan plaatsvinden in zowel eenzelfde soort medium als in andersoortige media (Bolter & Grusin 1999: 49). Een voorbeeld van hermediatie, waarbij de formele kenmerken van het ene medium, zijn overgenomen door een ander medium, is een online krant, die dezelfde uiterlijke kenmerken heeft als de papieren krant. Elk medium is echter een hermediatie, omdat het altijd sporen bevat van andere media: pure media bestaan niet.

Immediacy is te vertalen als transparant of doorzichtig en betekent dat het proces van mediatie vervaagt. De kijker is zich niet meer direct bewust van het medium, en de illusie wordt gewekt van een rechtstreeks (her)beleefde gebeurtenis. Virtual reality is een goed voorbeeld van een medium met immediacy als doel.

Hypermediacy als tegenpool van immediacy is de vorm van mediëring waarbij het medium juist wel nadrukkelijk aanwezig gesteld wordt en de kijker daardoor uiterst bewust van het soort medium waarmee deze te maken heeft. De graphic novel is bijvoorbeeld zo’n medium. (Bolter & Grusin 1999).

In de moderne mediacultuur is het problematisch om een scherp onderscheid te maken tussen deze twee vormen, omdat we hypermediacy vaak als immediacy ervaren doordat we zo gewend zijn geraakt aan de codes en conventies van de diverse media. Bovendien speelt ook nog de paradox dat het gevoel van immediacy vaak wordt getracht te bereiken door allerlei media in te zetten, iets wat gekarakteriseerd kan worden als hypermediacy: ‘immediacy depends on hypermediacy’ (Bolter & Grusin 1999: 6). Bolter en Grusin stellen dan ook dan immediacy en hypermediacy in grote mate met elkaar verstrengeld zijn en noemen dit de ‘double logic of remediation’ (Bolter & Grusin 1999: 5).

Ga verder naar: Opzet van het onderzoek

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s